afya
contacts
contacts
За въпроси: sales@afya-pharmacy.bg
profile
Потребителски достъп
Продукти Разширено

Зелени или червени чушки – цветове и ползи за здравето

Зелени или червени чушки – цветове и ползи за здравето
Питате ли се зелени или червени чушки да добавите към салатата си? Всички знаем, че чушките са здравословен зеленчук, обаче, има ли разлика между зелени и червени чушки? Вероятно сте виждали и жълти някъде в търговската мрежа...

Всъщност, в началото всички чушки са зелени, които просто се берат по-рано, а по-късно, когато узреят напълно, стават червени. Да, вкусът и ароматът на различните цветове чушки, както и на различните сортове, варира и се определя от цикъла на зреене.

Яжте люти чушки за добро здраве и дълъг живот

Експертите смятат, че жълтите, оранжевите и червените чушки съдържат повече хранителни вещества, в сравнение със зелените. По-долу ще ви запознаем с различията на цветовете и ще научите защо чушките са полезни за здравето.

Зеленият пипер, както го наричат в някои региони на страната, е най-често срещаният от четирите вида и получава своя цвят, защото просто не е узрял напълно. В процеса на узряване зелените чушки стават жълти, след това оранжеви и накрая червени. Тъй като зелените чушки не са напълно узрели, вкусът им е най-горчив, в сравнение с останалите цветове. Те също имат и най-малък брой калории, съдържат голямо количество вода (над 70%) и мъничко въглехидрати и фибри. За сметка на това, зелените чушки са богати на витамин С, значителни количества витамин В, желязо, калий и тиамин.

Жълтите чушки са по-узрели от зелените. Вкусът им е по-мек и плодов от оранжевите и червените. Те придават на ястията сладък и плодов послевкус, благодарение на по-голямото количество въглехидрати в състава им. Както останалите цветове, жълтите чушки също са чудесен източник на витамин С, желязо, калций и ниацин. Ниацинът е витамин от група В, който е чудесен за здравето на кожата, храносмилането и нормалната функция на нервната система.


Оранжевият пипер има сходни хранителни ползи като жълтите чушки, обаче, оранжевите съдържат значителни количества лутеин и зеаксантин - каротеноиди, действащи като антиоксидант. Те помагат за защита на организма от свободните радикали, а също така допринасят и за здравето на очите. Оранжевите чушки са малко по-малко ароматни в сравнение с червените и се използват предимно за салати или като гарнитура към ястия.

Червените чушки са най-зрелите и най-сладките. Въпреки сладкия си вкус, те съдържат по-малко въглехидрати от жълтите и оранжевите чушки. За сметка на това пък, червените чушки са изключително богати на витамин С и витамин А, тъй като са с високо съдържание на бета-каротин. Бета-каротинът e най-познатият вид от групата на каротеноидите, действа като антиоксидант и засилва по естествен начин имунната система. Червените чушки също са богат източник на витамин В6 и витамин Е, както и на ликопен, които са важни за общото здравословно състояние на организма.

Освен заради това, че са вкусни, не пропускайте да добавите чушки към своето меню, защото:

1. Чушките са полезни за очите – в жълтите, оранжевите и червените чушки се съдържат лутеин и зеаксантин, както и каротеноиди, като бета-каротин. Те предотвратяват стареенето на окото, което с времето води до катаракта и макулна дегенерация.

2. Намаляват риска от болести на сърцето – проучванията показват, че сварената на пара зелена чушка помага за понижаване на холестерола. Това от своя страна води до намаляване риска от сърдечни заболявания.


3. Чушките засилват имунитета – високото съдържание на витамин С, особено в червените чушки, повишава защитните сили на организма.

4. Те са полезна храна при борба с рака - Червената чушка съдържа ликопен (вещество, което и придава типичния червен цвят). Проучванията показват, че ликопенът притежава мощни противоракови свойства.

5. Ако ядете чушки, ще имате здрава кожа с младежки вид – витамин С и антиоксидантите в чушките поддържат кожата здрава и я предпазват от увреждане и стареене.

6. Чушките ще стимулират растежа на косата ви – високото съдържание на витамин С и силиций в чушките поддържат здравия вид на косата, предотвратяват косопада и насърчават растежа и.

Храни, които всеки над 40 трябва да консумира

Накрая можем да заключим, че и четирите цвята чушки са здравословни и си заслужава да бъдат включени в хранителния ви режим. Всеки от тях съдържа достатъчно витамини и хранителни вещества, като същевременно е с ниско съдържание на калории и фибри.

Освен вкус и баланс в храненето, добавянето на чушки в салатата е чудесен начин да внесете различен цветови нюанс и да придадете настроение на ястията, които консумирате.




Прочети още
Стани част от нашия свят
Абонирай се и открий света на Аfya-pharmacy и неговите специални предложения