За Въпроси: +359 889 717 880
За Въпроси: +359 889 717 880
Царевицата – полезна или вредна за здравето? Кога да я избягваме?

Царевицата – полезна или вредна за здравето? Кога да я избягваме?
Царевицата произлиза от Мексико преди повече от 9000 години и е била един от основните хранителни източници на местните американци.

Днес тя е популярна по цял свят и се консумира под различни форми – сладка царевица, тортиля, пуканки, чипс, полента, олио, сироп, както и добавена към голям брой други храни и ястия.

Освен това се използва широко за производство на гориво и животинска храна.

Царевицата съдържа въглехидрати, витамини, минерали и фибри и е относително бедна на протеини и мазнини.

Повечето въглехидрати идват от скорбяла, което бързо може да повиши кръвната захар, ако прекалите с количеството, но пък от друга страна фибрите спомагат за нейното балансиране.

Поради високата си хранителна стойност царевицата би могла да се  консумира по време на диета стига да се избягват рафинираните й варианти като олио, сироп и чипс, тъй като при производството се губят доста от ценните фибри и нутриенти, докато едновременно с това се „обогатява“ със захар, сол и мазнини.

Царевицата е богата на лутеин и зеаксантин - каротеноиди, за които се смята, че предотвратяват развитието на катаракта и свързаната с възрастта макулна дегенерация.

Едно проучване сред 365 души установява, че възрастните, които приемат тези каротеноиди са с 43% по-нисък риск за развитие на макулна дегенерация.

Затова може да се приеме, че редовната консумация на царевица се свърза с по-добро очно здраве.

Високото съдържание на фибри в царевицата се свърза с понижен риск от някои заболявания, включително сърдечно-съдови и някои видове рак. Фибрите осигуряват добро функциониране на храносмилателната система и предпазват от чревни проблеми.

Важно е да отбележим, че тъй като царевицата може да доведе до рязко покачване на нивата на кръвната захар, не е подходяща в големи количества за диабетици и хора, опитващи се да понижат телесното си тегло и отслабнат.



Празниците са повод, но не са причина да се натъпчете Празниците са повод, но не са причина да се натъпчете
По стара традиция приемаме предстоящите коледни и новогодишни празници като зелена светлина да се натъпчем с каквато храна си поискаме, колкото си поискаме и до каквато степен можем да поемем, а често и повече отколкото можем да поемем.
Подробно
Високи дози витамин Е и селен водят до повишен риск от развитие на рак на простатата. Високи дози витамин Е и селен водят до повишен риск от развитие на рак на простатата.
Все пак мъжете все още могат да вземат ежедневните си мултивитамини без страх. Повечето от тях съдържат витамин Е и селен в количества многократно по-ниски от даваните на мъжете в изследването.
Подробно
Хормонът на съня помага в борбата със затлъстяването Хормонът на съня помага в борбата със затлъстяването
Мелатонинът е най-известен с ролята си на регулатор на цикъла сън-бодърстване, което го прави един от най-важните хормони за нашето физическо и психическо здраве. Оказва се, че мелатонинът, подобно на много други хормони, има и други функции в човешкото тяло.
Подробно
Треска (висока температура) Треска (висока температура)
Треската е покачване на телесната температура над нормалните дневни вариации , съпроводено с покачване на зададената стойност на температурата в хипоталамуса (например от 37 на 39).
Подробно
Цистит - причини, симптоми, лечение Цистит - причини, симптоми, лечение
Циститът е възпаление на пикочния мехур. Настъпва в резултат на инфекция или дразнене. Обикновено се ограничава само до пикочния мехур, но в някои случаи може да засегне уретерите (тръбите, които свързват двата бъбрека с пикочния мехур) и бъбреците.
Подробно
5 изненадващи ползи за тялото от консумацията на фурми 5 изненадващи ползи за тялото от консумацията на фурми
Фурмите са изключителен хранителен източник, съдържайки на 100 грама (ПДП – препоръчителен дневен прием)
Подробно