За Въпроси: +359 889 717 880
печелете бонус точки
докато пазарувате
Поръчайте онлайн
вземете от аптека
Спестете 2% и
безплатна доставка
debit Възползвайте се от нашата система за онлайн разплащания
като плащате с дебитна или кредитна карта
Дехидратацията – как да я познаем?
Някога били ли сте толкова жадни, че сте се чудили дали нещо не е наред?
Забелязвали ли сте някога необичаен спад в телесното ви тегло?
Чувствали ли сте се слаби и летаргични?


Вероятно причината за тези и други симптоми е дехидратацията (обезводняване). Състояние, което се появява, когато сме изхвърлили повече вода, отколкото сме приели.
Дехидратацията е налице, когато в организма не се предоставя необходимото количество вода. Това затруднява тялото при извършване на някои основни физиологични процеси, като поддържане на телесната температура и елиминиране на токсините. Загубата на вода в организма става чрез потенето, сълзите, излагане на гореща среда,  дори и дишането отнема малка част от водата в нас. Гаденето, повръщането, диарията са също състояния, при които се губи значително количество вода.

Дехидратацията не е нещо безобидно, особено при бебета, малки деца и по-възрастни хора. Докато обръщате внимание на сигналите на тялото ви и приемате течности, когато сте жадни, тя не е проблем. Ако не обърнете внимание обаче, тя дори може да застраши живота ви в екстремни случаи.

Причини за дехидратация:

- Недостатъчен прием на вода
- Диария, повръщане. Тежката, остра диария може да причини огромни загуби на вода и електролити за кратко време. Ако заедно с диарията, повръщате губите още повече течности и минерали.
- Температура. Колкото по-висока е температурата, толкова повече може да сте дехидратирани. Проблемът се задълбочава, ако имате повишена температура в допълнение към  диария и повръщане.
- Обилно изпотяване. Когато се изпотяваме, губим вода. Горещото, влажно време увеличава количеството на потта и количеството течности, които губите.
- Повишено уриниране. Това може да се дължи на недиагностициран или неконтролиран диабет. Някои лекарства, като диуретици и някои лекарства за кръвно налягане, също могат да доведат до дехидратация, най-вече защото ви карат да уринирате повече.

Как да разберете, че сте дехидратирани?

Освен очевидното усещане за жажда, може да почувствате много различни симптоми, които показват, че сте под нормалното ниво на хидратация.
Леката форма на обезводняване може да ви накара да се почувствате уморени, да ви докара главоболие, да повлияе отрицателно на настроението и концентрацията ви.

Кой е застрашен от дехидратация?

Бебетата и малките деца са по-склонни към обезводняване, отколкото възрастните. По-възрастните хора също трябва да са нащрек, защото усещането за жажда се притъпява с възрастта.
Бъбречните заболявания и някои други медицински състояния могат да накарат тялото ви да изхвърля вода.
Бременните и кърмещите жени трябва да приемат течности повече от обичайното.

Симптоми при малки деца
Бебетата и малките деца невинаги могат да ви кажат какво се случва с телата им. Търсете следните признаци: сух език, плач без сълзи, сухи пелени за три часа, повече безпокойство от нормалното. Когато обезводняването е в по-тежка форма, устата им ще бъде суха и лепкава, очите и бузите им може да изглеждат хлътнали. Също така може да дишат бързо, да имат бърз или слаб пулс.

Симптоми при по-големи деца и възрастни
Може да сте жадни и да чувствате устата си суха или лепкава. Ще уринирате по-рядко – до четири пъти на ден, количеството на урината  ще е малко, с тъмен цвят или силна миризма. Може да чувствате замаяност и дори да се стигне до припадък. Дишането и сърдечната честота може да се ускорят. Възможно е да се чувствате объркани или раздразнителни.
Трябва ли да пия 8 чаши вода на ден? Или Колко вода трябва да приемам ежедневно?
Това е старо правило, зад което не стои научна обосновка. Но може да се ползва като груб ориентир. Количеството вода, което трябва да приемате зависи от няколко фактора: вашата активност, общото здравословно състояние, както и от това, къде живеете.
Ако не сте сигурни дали приемате достатъчно течности, може да проверите  цвета на урината си.  Светлата  или бледо-жълта урина говорят за нормално ниво на хидратация. По-тъмната урина е знак, че трябва да приемате повече  течности.

Какво са електролитите?

Електролитите са основни соли, като калий, натрий и калций. Те имат роля във всичко – от това как работят вашите нерви до изграждането на здрава кост. Вашите нива на електролити са тясно свързани с количеството вода в тялото ви. Това означава, че ако сте загубили много течности ще се почувствате жадни и ще уринирате по-рядко, докато тялото ви се опитва да върне равновесието на електролитите в тялото.

бодихидринОрален разтвор за рехидратация
Когато дехидратацията е лека или дори умерена често може да се справите с нея само с прием на вода в големи количества. Но ако имате тежка диария или повръщане, този разтвор може да помогне, тъй като съдържа специална смес от соли и захари, която е по-близка до това, от което се нуждае тялото.

Когато забележите симптоми на тежка дехидратация, незабавно се обадете на вашия лекар. Тя бързо може да повали децата, затова алармирайте вашия лекар възможно най-рано.

Признаците включват:
- диария за повече от 24 часа;
- чувство за замайване, обърканост или припадък;
- липса на енергия;
- ускорена сърдечна дейност или дишане;
- черни или кървави изпражнения;

Съвети за хидратация

- Повечето хора забравят да пият вода. Ако просто не си спомняте да пиете достатъчно вода, потърсете начини да го направите в деня си. Например, сложете напомняне на телефона си, чаша или бутилка с вода на работното си място или пък носете бутилка с вода с вас, когато сте  навън.
- Заменете следобедния снакс с вода. Понякога телата ни объркват жаждата с глад.
- Приемайте плодове и зеленчуци с високо съдържание на вода (диня, грозде, ягоди, целина, краставици, репички и др.)
- Пийте нискокалорични напитки, без захари и мазнини
- Забравете или намалете до минимум преработените храни и алкохола. Те влошават симптомите на дехидратация и карат тялото ви да изхвърля течности по-бързо.