Много хора не осъзнават колко много биват разсейвани от случващото се около тях. Съвремието ни е пълно с разсейващи фактори, които често имат негативен ефект върху способността ни да се
концентрираме и да
учим.
Четенето ни много често се съпровожда с реч на заден фон, било то от телевизора или от разговори между съквартирантите ни. При запитване почти всички хора смятат, че реч на заден фон е изключително досадна, но не осъзнават колко разсейваща точно е тя.
Храни, които водят до отслабване на паметта
В едно проучване били проследени очните движения на участници, които четели текст, докато чували някаква незначителна реч на заден фон. Резултатите показали, че това изисквало допълнителни усилие, защото участниците трябвало по-често да се връщат и да препрочитат думите, докато несъзнателно се опитвали да възприемат и речта на заден фон и да преработят смисъла й, въпреки че той нямал никакво отношение към четеното от тях.
Музиката е друг разсейващ фактор, на който много учащи съзнателно се подлагат. Според данните 62% от студентите слушат музика, докато учат. Но отново това води до намаляване на
ефективността, тъй като умът несъзнателно се опитва да преработи думите в песните. От друга страна слушането на музика без текст има малък до никакъв ефект върху способността ни за
концентрация. Така че ако държите да имате музика на заден фон, докато учите, насочете се към класиката.
Проблемът с мулти таскинга…
Дори и да намерите тиха стая, в която да учите, това значи че все пак ще трябва да се справяте с друг потенциален разсейващ фактор – смартфона и социалните медии. Според едно проучване студент, който учи около 3 часа, се ангажира със средно 35 разсейващи фактора през този период от време – телефон, музика, интернет за неучебни цели и т.н.
Нова тактика за бързо и трайно запаметяване на нова информация
Именно този „
мулти таскинг“, или вършенето на много неща едновременно, се асоциира с лоши способности за учене. Студентите всъщност смятат, че са много добри в мулти таскинга и нямат проблем да се справят с няколко неща едновременно. Проучванията обаче установяват, че това въобще не е така и при поставяне на две задачи, които да вършат едновременно, тийнейджърите и студентите се представят доста зле.
Изводът е, че когато се опитвате да учите, трябва да ограничите употребата на социалните медии и всички други
разсейващи фактори. Ако ви е толкова трудно, може да си определите „почивка“, през която да хвърлите един поглед на телефона, след което да се откажете от него до края на учебното време.
Има ли връзка между затлъстяването и загубата на памет?
И така, вие може да си мислите, че можете да учите в претъпкано кафе, докато гледате телевизия или скролвате във фейсбука, но най-вероятно въобще не сте толкова добри в това, колкото си мислите и бихте могли да се справяте далеч
по-пълноценно, ако просто сведете броя на нещата, които вършите едновременно, до минимум – например до едно.