До -40% на слънцезащитни продукти
contacts
afya
Марки
Категории
Продукти Разширено
Лоялен клиент
0

Добрият метаболизъм – привилегия на богопомазаните или резултат от изборите, които сами правим за себе си?

Добрият метаболизъм – привилегия на богопомазаните или резултат от изборите, които сами правим за себе си?
Често бързият метаболизъм се счита за привилегия на „богопомазаните“ – онези хора, които остават слаби, независимо как се хранят. Мислим си, че тези хора поддържат здравословно телесно тегло единствено благодарение на генетиката си. Според проучванията обаче хората, които определят себе си като имащи бърз метаболизъм, нямат много по-добра способност за горене на калории от хората, които считат себе си за генетично обременени.

В никакъв случай не е редно напълно да отречем ролята на генетиката – тя има значение, – но далеч не е единственият фактор, имащ отношение към метаболизма. Други важни неща, от които се определя той са пол, хормонална активност, физическа активност, възраст, процент мускулна маса и мазнини в тялото, режим на хранене. Както виждате, някои от тези фактори не могат да бъдат променени, но върху други имаме пълната свобода да влияем.

Излекувайте храносмилането си с естествени средства



Но да започнем отначало. Какво значи „метаболизъм“?


Метаболизмът е поредица от реакции, случващи се в клетките на живите организми, за да поддържат живота. При тези реакции организмът преобразува калориите, приети с храната в енергия. Калориите (наричани още килоджаули) са мерна единица за енергия и тялото ни трябва да получава достатъчно от тях, за да функционира нормално. Да, добре работещият метаболизъм е важен за изгарянето на мазнините, но той е критичен за правилното протичане на много други телесни функции.

Казано накратко – добрият метаболизъм е важен за имунната система, поддържането на добра фигура и мускулна маса, енергичността ни, плодовитостта и сексуалния нагон, продължителността на живота, мозъчната дейност, и още много, много други.

Кои са признаците, че метаболизмът ви не е в топ форма и трябва да му дадете малко „тласък“?


Събуждате се сутрин без никаква енергия? Нямате мотивация за физическа активност? Страдате от продължителна умора? Трудно се концентрирате, или страдате от т.нар. „замъгляване на мозъка“, както казват англичаните? Да, вероятно имате нужда от малко помощ, за да подобрите метаболизма.

Ето някои други симптоми, за които вероятно не сте се замисляли, че могат да са показателни за качеството на метаболизма: постоянно усещане за студ, изтъняване на космите на косата, напукана и суха кожа, бавно растящи и чупещи се нокти, ниско либидо и проблеми със сексуалното здраве, нередовна менструация, запек и подуване на червата след хранене, променливо настроение, трудно отслабване на килограми, прекомерна жажда и сухота в устата, проблеми с нощния сън, често уриниране.

Сенна хрема и полени - как да се справим с пролетните алергии?

Ако страдате от алергии и свръхчувствителност, ако се разболявате твърде често, вероятно също трябва да обърнете повече внимание на метаболизма си.

И ако вече сте на вълна „подобряване на метаболизма“, ето няколко съвета, които биха дошли на помощ.





Избирайте правилно храната си.


Някои изкушения за вкусовите сетива са смърт за метаболизма. Те забавят храносмилането и повишават образуването на свободни радикали, които лежат в основата на клетъчното стареене. Тялото разпознава тези храни като токсини и активира реакция тип „бий се или бягай“, което повишава възпалението и продукцията на стрес хормони, а това пък забавя метаболизма. За съжаление, някои храни са на пръв поглед безвредни, но водят до нежелано наддаване на тегло, нарушения във функцията на щитовидната жлеза, хронична умора, хормонален дисбаланс и нарушено храносмилане. Убедени сме, че и на сън да ви бутнат, ще можете да ги посочите, но нека все пак споменем по имена кои са тези храни – газирани и подсладени напитки, храни с добавена захар, преработени зърнени храни (хляб, паста, крекери, мъфини, десерти, брашна, чипсове, гранола), рафинирани зеленчукови олиа, изкуствени подсладители, нискокачествени животински продукти, транс и хидрогенирани мазнини.

Списъкът е дълъг и, за съжаление, съставен от едни от най-разпространените, достъпни и приятни храни, но има ли желание, има и начин.

Ако все пак сте решили да се отървете от тези врагове на метаболизма, и за секунда не си помисляйте да ги замените с глад! Тялото се нуждае от калории, за да съществува. Ако някога сте спазвали диета, вероятно сте забелязали, че внезапно сте по-изморени, в кофти настроение, а може би и по-често болни. Това значи, че метаболизмът ви се е влошил.

Любовните дръжки - да ги отстраним или да се държим за тях?

Затова – спрете диетите! Дайте на тялото си калориите, от които има нужда. Разковничето е в това да зареждате тялото си с правилните калории. Само с правилното „гориво“ можете да захраните организма си така че дълго да работи добре и на пълни обороти. Това е дългосрочно решение, към което е препоръчително да се придържате постоянно. 



Защо казваме „не“ на продължителните нискокалорийни диети? Ако живеете на калориен дефицит, а имате висока физическа активност, организмът го разбира като сигнал, че трябва да забави темпото, за да съхрани енергия. Възможно е да влезете в режим на гладуване, при който настъпват хормонални и клетъчни промени, завишават се апетита и жаждата и – на всичкото отгоре – забавя разграждането на мазнини и трупането на мускулна маса.

Тогава кой е правилният начин да побутнем метаболизма?


Като спрем да броим калории и се фокусираме върху хранителната плътност. Приемът на калории чрез непреработени, пълноценни храни е критичен за здравия метаболизъм. Освен това помага за поддържане на нервното, хормоналното, сексуалното и храносмилателното здраве.

Добре нахранените (с качествена храна) хора избягват йо-йо ефекта на диетите, често имат по-добро храносмилане, по-добро настроение и мотивация, повече желание за активност, по-добро психическо здраве, по-изразен сексуален нагон и стабилни нива на кръвната захар. Когато се храните достатъчно, имате повече желание за спорт, трупате по-лесно мускулна маса и сила, чувствате по-малко умора

Интересен факт е, че пикантните храни ускоряват метаболизма. Лютите чушки съдържат капсаицин, който стимулира обмяната, но някои хора не могат да го понасят, затова ако сте от тях, по-добре да се въздържате. Много по-безопасен стимул се явява питейната вода, защото според проучванията хората, които изпиват по 500 мл вода 30 минути преди хранене, след 12 месеца ще свалят с 1,5 кг повече в сравнение с хората, които не пият вода преди хранене. 1,5 кг може и да не звучи чак толкова примамливо, но все пак си е цял килограм и половина!

Още няколко съвета за борбата с килограмите

Но да говорим по същество: кои са другите храни, които могат да засилят метаболизма?


Това са високопротеинови храни като яйца от свободно отглеждани кокошки, диво уловена риба, месо от свободно отглеждани крави, необработени млечни продукти. Протеините изискват повече енергия, за да бъдат използвани, затова увеличават консумацията на калории от организма. Те са необходими за изграждане на мускулите и създават по-дълго усещане за ситост.

Мразен от едни, обожаван от други, чесънът също е натурален стимулант за метаболизма. Такива са още ябълковия оцет, пробиотични храни като кисело мляко и кисело зеле (внимавайте със солта!).

Добра новина за любителите на кофеина, защото кафето също помага за побутване на метаболизма, както и зеленият чай. И докато с броя на кафетата е препоръчително да се внимава, а на някои хора кофеинът просто не им понася, то зеленият чай се използва за подобряване на метаболизма от векове.

Няма как да пропуснем естествените антиоксиданти като зеленчуци и плодове, както и всякакви билки и подправки.

В заключение можем да кажем, че метаболизмът ни зависи от това как тялото ни смила храната и гори калории. Нарича се още основен метаболизъм, което значи „количеството калории, необходими за поддържане на тялото в покой.“

Какви са ползите, ако ядем джинджифил всеки ден

Според проучванията метаболизмът ни не се променя значително във възрастта 20-60 години. Хората често винят годините за покачването на теглото си, но обикновено причината се дължи на промяна в режима на хранене и физическата активност. Не случайно хората казват, че след 30 годишна възраст метаболизмът се забавя. Ако се замислите, ще осъзнаете, че това най-често е възрастта, когато начинът ни живот рязко се променя. Тогава сме най-активни в работата си, обикновено гледаме малки деца и рядко имаме време за себе си, което често води до пренебрегване на храненето и физическата ни активност.

Истината е, че добър метаболизъм може да се поддържа във всяка една възраст стига да открием баланса между правилно хранене и движение. И не забравяйте, че това трябва да бъде начин на живот, а не инцидентен опит за повлияване на лошите навици.




Прочети още
Стани част от нашия свят
Абонирай се и открий света на Аfya-pharmacy и неговите специални предложения
debit Възползвайте се от нашата система за онлайн разплащания
като плащате с дебитна или кредитна карта
debit Доставките на поръчките се извършват, чрез
куриерските услуги на Спиди АД