afya
contacts
contacts
За въпроси: sales@afya-pharmacy.bg
profile
Потребителски достъп
Продукти Разширено

Хормонът на съня намалява с напредването на възрастта

Хормонът на съня намалява с напредването на възрастта
Хормонът на съня, мелатонин, се синтезира по естествен начин в човешкото тяло, като отделянето му е слабо през деня, а се увеличава, когато навън стане тъмно. Той играе важна роля за цикъла сън-бодърстване. Мелатонинът се произвежда от епифизата, като реагира на постъпващата информация от ретината за ежедневната смяна на светлина и мрак.

Заболявания, които водят до проблеми със съня

Мелатонинът се пренася от мозъка до останалата част на тялото чрез кръвопотока. Тъканите на различните органи имат специални рецептори, които откриват високи и ниски концентрации на мелатонин в тялото и са в състояние да предадат на тялото и мозъка, че е нощ или ден. Доказано е, че концентрацията на мелатонин през нощта са поне 10 пъти по-високи от тези през деня.

През различните сезони нивата на мелатонин също могат да варират – през есента и зимата са по-високи, тъй като нощите са по-дълги, а през пролетно-летния сезон – съответно нощта е по-кратка и нивата на мелатонин са по-ниски.

На промяната на възрастта на човек производството на количествата мелатонин също се променят. При бебетата и децата от 1 до 3 години мелатонинът нощем е с най-високи нива и затова те се нуждаят от повече сън.


В зряла възраст човек запазва средни нива на мелатонин, които се движат в определени граници (освен ако няма някакви външни фактори, които да повлияят). И също така всички знаем, че възрастните хора спят по-малко – причината е че нивата на произведения от организма им мелатонин с годините все повече намаляват.

За съжаление, съвременният начин на живот може да бъде причина за недостатъчното производство на мелатонин, което може да доведе до проблеми със заспиването или събуждането сутрин с чувство на умора и отпадналост. Едни от причините биха могли да бъдат синята светлина вечер, работа на смени, прекомерната употреба на кофеин или алкохол, както и т.нар. джет лаг (нарушаване на съня поради часовата разлика).

Синята светлина се образува от изкуствени източници като екраните на телевизори, компютри и смартфони. Затова ако искате да спите добре, специалистите съветват да ограничите използването им два часа преди лягане. Също така ако се будите през нощта, добре е да не използвате силна светлина, тъй като тя би ограничила производството на мелатонин и е възможно след това трудно да заспите отново.

При работа на смени или пътувания на дълги дестинации с преминаване в друга часова зона, също е твърде възможно да заспивате трудно или да не се наспивате добре. Кофеинът и алкохолът също влошават качеството на съня. Ако не можете да спите нощем, избягвайте да пиете напитки с високо съдържание на кофеин или алкохол, непосредствено преди лягане.


При подобни нарушения на съня, специалистите съветват да се приема допълнително мелатонин под формата на висококачествена хранителна добавка, който ще регулира по естествен начин цикъла ви на сън и бодърстване.

Мелатонинът ефективно облекчава неприятните смущения в съня, намалява нежеланите пробуждания през нощта, а сутринта ще се чувствате отпочинали и в добра форма. За разлика от много лекарства за сън, не води до пристрастяване, не можете да привикнете към него и да развиете физическа зависимост. Също така на следващия ден няма да имате неприятни усещания като замаяност или ефект на махмурлук.

Може ли алкохолът да подобри качеството на съня ви

Обаче, ако имате сериозни нарушения на съня като обструктивна сънна апнея, нарколепсия или по-продължително безсъние, не бързайте да приемате Мелатонин, а първо се консултирайте с вашия лекар. Имайте предвид, че не е препоръчително да комбинирате някои медикаменти като антикоагуланти, имуносупресори, лекарства при диабет, контрацептиви или билки със седативен ефект с Мелатонин, тъй като си взаимодействат.




Прочети още
Стани част от нашия свят
Абонирай се и открий света на Аfya-pharmacy и неговите специални предложения