До -40% на слънцезащитни продукти
contacts
afya
Марки
Категории
Продукти Разширено
Лоялен клиент
0

Какво да правим, ако усещаме липса на мотивация?

Какво да правим, ако усещаме липса на мотивация?
Трудно е човек да е постоянно мотивиран. Без значение с какво се занимавате и върху какво работите, винаги ще има дни, в които няма да ви се прави нищо и ще ви се иска да е почивен ден. Това е нормално.

Много хора бъркат липсата на мотивация с депресия. Ако някога сте си казвали: „Нямам мотивация да правя каквото и да било“, това не означава непременно, че сте депресирани! Депресията и липсата на мотивация са свързани и дори да се припокриват, всъщност са различни. По-скоро липсата на мотивация може да бъде един от симптомите на депресия, но може да бъде свързана и с други психични заболявания, като тревожност, например.

Четири скрити признака на депресия

Когато мотивацията ви е достатъчно силна, вие с лекота вършите всичко – дори и най-елементарното като ставане сутрин от леглото, отиване на работа, срещи с приятели и т.н.

Ниската мотивация означава, че по някаква причина се чувствате незаинтересовани да свършите нещо. Възможно е да вземете решение да не отидете на дадена среща, да се почувствате толкова неразположени, че да решите, че сте болни и няма да отидете на работа и др. При липса на мотивация просто не желаем да правим нищо - избягваме приятелите си, спираме да спортуваме, ходим на работа без желание само защото се налага, от фокуса ни се изплъзват важните неща...

Как да си помогнем? Независимо дали не можете да се мотивирате да почистите дома си, да промените хранителния си режим или просто сте демотивирани да се справите с поставената ви задача на работното място, липсата на мотивация може да бъде най-голямата пречка за постигане на вашите целите.

Когато нямате мотивация да започнете или да изпълните дадена задача, помислете кои са възможните причини, поради които се чувствате така. Вероятно сте склонни да отлагате нещата; това, което правите, не ви е интересно или не ви харесва; чувствате се объркани и не знаете точно какво искате да постигнете; не сте очертали точни и ясни цели, за да можете да намерите мотивация, за да ги постигнете; възможно е да се страхувате се от провал... Или пък ще откриете, че липсата на мотивация произтича от други проблеми, като страх от това, какво ще си помислят хората или желанието ви да угодите на всички.

Можете да промените всичко това, като си разработите план - стратегия, който да следвате стъпка по стъпка и който да ви помогне да преодолеете липсата на мотивация.

1. Променете поведението си. Действайте така, сякаш вече се чувствате мотивирани – така ще ви е по-лесно да започнете с изпълнението на задачата.

2. При липса на мотивация е нормално да имате редица оправдания, поради които не можете или не трябва да предприемате никакви действия. Опитайте да намерите аргументи за това защо е по-добре да изпълните задачата, както и всички доказателства, които показват, че ще можете да се справите с нея. Така ще се уверите, че все пак съществуват шансове нещата да се получат по-добре, отколкото очаквате. По този начин мотивацията ви ще се увеличи и ще продължите по-лесно напред.

3. Бъдете по-благосклонни и състрадателни към себе си. Не се критикувайте твърде много и не прекалявайте с обвиненията. Отнасяйте се към себе си като към добър приятел – представете си, че най-добрият ви приятел се чувства демотивиран, какво бихте му казали. Окуражавайте се, кажете си, че задачата не е толкова лоша, колкото си мислите, или че имате сили да издържите до финализирането и.

4. Използвайте правилото на 10-те минути – кажете си, че ще решите дали да се откажете от изпълнението на задачата на 10-тата минута, след като сте я започнали. Обикновено 10-минутната граница е психологическа и тогава вече ще сте наясно дали наистина не желаете да завършите задачата. Най-трудно е да започнете, но веднъж вече като сте го направили, ще ви е много по-лесно да продължите.

5. Съчетайте изпълнението на задачата с нещо приятно, което обичате да правите (ако е възможно). Или си кажете, че когато приключите с досадната задача, ще отделите време за по-приятна дейност или за вас самите, като награда. Така ще имате достатъчно мотивация да изпълните по-бързо задачата и да преминете към очакваната приятна дейност.

6. Направете си списък със задачите, които трябва да свършите. Ако се окаже твърде дълъг, вижте дали някои от задачите могат да бъдат преместени за следващия ден. Заемете се първо с по-приоритетните и важни неща от списъка. В резултат на това може да се почувствате по-мотивирани да се захванете за работа.

7. Колкото и многобройни и спешни задачи да имате, балансирайте работата си и се грижете за себе си. Лишаването от сън, нездравословното и нередовно хранене, както и липсата на свободно време са само няколко от неща, които могат в последствие да се трансформират в липса на мотивация, натрупана умора, стрес и burn out.

Споделянето като стратегия за справяне със стреса

Ако въпреки всичко в продължение на две или повече седмици мотивацията ви остава ниска или нарушава естествения ви ритъм на живот, потърсете професионална помощ. Консултирайте се с вашия лекуващ лекар, който най-вероятно ще поиска да се увери дали това не се дължи на някакъв здравословен проблем на физическо ниво. Възможно е вашият лекар да ви насочи към специалист по психично здраве. Той ще определи дали липсата на мотивация може да е свързана с някакво психично заболяване и ще избере подходящо за вас лечение.




Прочети още
Стани част от нашия свят
Абонирай се и открий света на Аfya-pharmacy и неговите специални предложения
debit Възползвайте се от нашата система за онлайн разплащания
като плащате с дебитна или кредитна карта
debit Доставките на поръчките се извършват, чрез
куриерските услуги на Спиди АД