За Въпроси: +359 889 717 880
За Въпроси: +359 889 717 880
Полезните мазнини: от Алфа до Омега
Всички сме чували за множеството ползи от Омегите. Но когато застанете пред рафта с различни добавки в аптеката, задавали ли сте си въпроса какво означават предлаганите видове Омеги?

Какво представляват Омега мастните киселини?

Това са ненаситени киселини с една или повече двойни връзки в своята верига от въглеродни атоми. Ако имат само една двойна връзка, те се наричат мононенаситени. Такива, например, са Омега-9. Мастните киселини с повече от една двойна връзка попадат в групата на полиненаситените. Сред тях са известните Омега-3 и Омега-6. С цифрите 3, 6, и 9 се обозначава на коя позиция от въглеродната верига се появява първата двойна връзка.

Есенциалните Омега-3 имат множество ползи за организма.

Омега-3 са известни като есенциални мастни киселини. Това означава, че тялото не може да ги произвежда само и се налага да си ги набавяме чрез храната. Най-важните сред тях са ейкозапентаеновата (EPA), докозахексаеновата (DHA) и алфа-линоленовата (ALA) киселина. Научно доказано е, че DHA е от ключово значение за правилното функциониране на мозъка и за зрението. EPA и DHA са полезни за сърдечно-съдовата система, нормалното кръвно налягане и поддържане на здравословни нива на триглицеридите. ALA пък спомага за поддържането на здравословни нива на холестерол, както и за нормалния растеж и развитие на децата.

Най-ценният източник на EPA и DHA са мазните морски риби като тон, скумрия, сардини. В растенията Омега-3 се среща под формата на ALA, като добри източници са лененото семе, орехите, рапичното и соевото олио, тиквеното семе.

Омега-6 са есенциални мастни киселини, важен източник на енергия.

Най-известните Омега-6 са линоловата и гама линоленовата киселина. Срещат се в различни растителни масла като тези от пореч и вечерна иглика. Смята се, че линоловата киселина допринася за поддържане нормални нива на холестерола и има ползи по отношение на имунната система. Според някои изследвания пък гама линоленовата киселина оказва благоприятно влияние при екземи и ревматоиден артрит.

По какво се отличават Омега-9?

Омега-9 са мононенаситени киселини и не са есенциални. Въпреки това, замяната на някои наситени мастни киселини с Омега-9 може да ви донесе ползи. Най-известната Омега-9 е олеиновата киселина, която се съдържа в зехтина, маслата от гроздово семе, рапица и пореч. За нея се смята, че допринася за намаляване нивата на лошия холестерол, подпомага противовъзпалителните процеси и е важна за здравето на сърцето и контрола на кръвната захар.

Какво е оптималното съотношение между Омега 3, 6 и 9?

За здравословно се счита съотношение на Омега 3 към Омега 6 от 1:2 до 1:4. За да постигнете този баланс е хубаво да консумирате поне 2 пъти седмично мазна риба и да използвате зехтин за подправяне на салатата си. А когато режимът ви на хранене не е оптимален и имате нужда от комбинирана добавка, изберете такава, в която съотношението на Омега 3:6:9 е поне 2:1:1.

Омега мастни киселини