За Въпроси: +359 889 717 880
печелете бонус точки
докато пазарувате
Поръчайте онлайн
вземете от аптека
Спестете 2% и
безплатна доставка
debit Възползвайте се от нашата система за онлайн разплащания
като плащате с дебитна или кредитна карта
Витамини, минерали, аминокиселини

Витамините са нискомолекулни органични вещества, чийто дефицит нанася поражения на здравето и води до спад на имунитета.  Липсата или недостига на един витамин не може да бъде компенсирана от  друг витамин или друго вещество, защото всеки от тях участва в различни метаболитни процеси в тялото.

Мастноразтворимите витамини се разтварят в мазнини и  се транспортират в организма чрез липидните съединения в кръвта. Съхраняват  се в мастните тъкани в организма и черния дроб и лесно могат да бъдат предозирани. Мастноразтворими витамини са А, D, Е и К.

Водноразтворимите витамини се разтварят във вода. Поради това се отделят бързо от организма чрез урината (не се съхраняват в тялото в значителни количества) и трябва постоянно да се набавят. Водноразтворими са всички витамини от група В - B1, B2, В3(РР), B5, B6, B9, B12 и витамин С.

Витамин А. Общо наименование за ретиноиди и каротеноиди. Ретиноидите  се срещат основно в храната от животински произход. Имат изразена антиоксидантна активност, която в значителна степен зависи от присъствието на минералите цинк, желязо и манган. Осигуряват нормалното функциониране на зрението – яснота, контраст и цветоусещане. Каротеноидите са растителни пигменти, които обуславят жълтите, оранжевите и червените краски на голяма част от растенията и техните плодове. Включват редица вещества, по-важните от които са бета-каротин, алфа-каротин, лутеин и ликопен. Ефективността на действието на каротеноидите се повишава в  присъствието на мазнини, затова е добре салатата от домати  да се подправя със зехтин. Витамин А поддържа клетъчните тъкани, които изграждат лигавицата и органите на човешкото тяло и подсилва имуната система. Дневната доза за възрастни е 1 мг. 

Витамините от група В са органични субстанции с различна химична структура. Участват във въглехидратния, белтъчния и липидния метаболизъм, както и в синтеза на нуклеиновите киселини. С тяхно участие организмът превръща приетата храна в енергия и регулира клетъчните процеси. Те са биологично активни в ниска концетрация.

В1 (тиамин, аневрин) участва в обмяната на въглехидратите, белтъците и мазнините. Дневната доза за възрастни е от 1,5 мг. Подсилва нервната система и подпомага възвръщането на психическото равновесие.  Източници - суха мая, житни кълнове, свинско, риба, нерафинирани житни продукти, пълнозърнест хляб.

В2 (рибофлавин, лактофлавин) и В3 (никотинамид, ниацин) –  участват в клетъчните окислително-редукционни процеси.

В3 (витамин РР, ниацин, никотинова киселина) - участва в транспорта на водород и в окислително-възстановителните процеси, понижава нивата на холестерола и триглицеридите.

В5 (пантотенова киселина) – участва в синтеза на коензим А, който участва във всички химични реакции на клетката. Източници - суха мая, житни кълнове, соя, черен дроб, бъбреци, месо, риба, нелющен ориз, сушени зеленчуци, пълнозърнест хляб. Дневната доза за възрастни е от 6 до 10 мг.

В6 (пиридоксин, адермин) - участва в обмяната на аминокиселините и мазнините.

В9 (фолиева киселина, фолацин) - в обмяната на аминокиселините, стимулира и регулира кръвообразуването и растежа.

В12 (цианкобаламин) - в обмяната на нуклеиновите киселини и в изграждането на нервните клетки, регулира кръвообразуването.  

Витамин С (Аскорбинова киселина). Осигурява антиоксидантна защита на широк кръг вещества – мазнини, белтъци, ензими, ДНК, и възстановява активността на витамин Е, „загубена” в битката със свободните радикали.  Активността му се възстановява от глутатиона, което е ярко доказателство за комплексното действие (синергизма) на антиоксидантите. Витамин С участва още в синтеза на стресовите хормони норадреналин и серотонин, който контролира съня, апетита и емоционалното състояние. Има убедителни доказателства за участието му в поддържането на имунитета (синтеза на антитела и интерферон, активация на клетките, „отговорни” за имунния отговор на атаката на бактериите и вирусите и др.). Източници: почти всички плодове (особено цитрусовите), шипката, касисът, аронията, картофите, зелето и много други зеленчуци. Поради значителната му термолабилност при варене неговото съдържание намалява с около 50%, а при печене – с до 90%. Дневната доза за възрастни е около 100 мг.

Витамин D е необходим за усвояването на калция и фосфора от храната и регулирането на нормалната клетъчна диференциация.  Предпазва организма от рак, подпомага инсулиновата секреция. Недостигът на този витамин при децата често води до рахит, нисък калций, мускулни крампи при бебетата, затруднения в дишането, чупливи кости. Източници - черен дроб, риба тон, сардина, жълтък, гъби, краве масло, рибено масло, сирене. Синтезира се на слънце. Дневната доза за възрастни е около 5 мг, при хората над 65 г. може да достигне до 10.5 мг.

Витамин Е (токоферол). Един от най-важните екзогенни (доставяни с храната) антиоксиданти. Той се вгражда в клетъчните мембрани, като по такъв начин препятства нахлуването на свободните радикали в клетките и предотвратява тяхното разрушително действие. Установено е, че в своето антиоксидантно действие витамин Е се допълва с каротеноидите. Докато Витамин Е осигурява антиоксидантната защита в среди, богати на кислород, каротеноидите са се „специализирали” на среди с ниско кислородно съдържание. Доказано е, че витамин Е забавя процесите на стареене в организма и предотвратява развитието на редица заболявания – сърдечно-съдови, онкологични (например рака на простатата), болестта на Алцхаймер и т.н. Източници – растителни масла, лешници, бадеми, нерафинирани житни, мляко, краве масло, яйца, натурален шоколад, пълнозърнест хляб. Дневната доза за възрастни е от 12 до 15 мг.

Витамин К (менадион) участва в образуването на протромбин, който поддържа нормалното кръвосъсирване и предпазва от кръвозагуба при нараняване. Важен е за нормалното функциониране на черния дроб. Помага на тялото да абсорбира калция. Предозирането може да бъде опасно. Дози над 500 мкг не са препоръчителни. Източници: всички зеленолистни зеленчуци, като дива коприва, магданоз, босилек, девесил, спанакът, цикорията и брюкселското зеле. Плодовете не са богати на витамин К.

Когато приемате няколко вида лекарствени продукти или хранителни добавки, съдържащи витамини, винаги проверявайте да не превишавате препоръчваната дневна доза за моновитамините!