Подарък душ-гел 100 мл при покупка на слънцезащитен продукт VICHY или LA ROCHE POSAY. Не важи за промо пакети.
promotions

Витамини, минерали, аминокиселини

Витамините са нискомолекулни органични вещества, чийто дефицит нанася поражения на здравето и води до спад на имунитета.  Липсата или недостига на един витамин не може да бъде компенсирана от  друг витамин или друго вещество, защото всеки от тях участва в различни метаболитни процеси в тялото.

Мастноразтворимите витамини се разтварят в мазнини и  се транспортират в организма чрез липидните съединения в кръвта. Съхраняват  се в мастните тъкани в организма и черния дроб и лесно могат да бъдат предозирани. Мастноразтворими витамини са А, D, Е и К.

Водноразтворимите витамини се разтварят във вода. Поради това се отделят бързо от организма чрез урината (не се съхраняват в тялото в значителни количества) и трябва постоянно да се набавят. Водноразтворими са всички витамини от група В - B1, B2, В3(РР), B5, B6, B9, B12 и витамин С.

Витамин А. Общо наименование за ретиноиди и каротеноиди. Ретиноидите  се срещат основно в храната от животински произход. Имат изразена антиоксидантна активност, която в значителна степен зависи от присъствието на минералите цинк, желязо и манган. Осигуряват нормалното функциониране на зрението – яснота, контраст и цветоусещане. Каротеноидите са растителни пигменти, които обуславят жълтите, оранжевите и червените краски на голяма част от растенията и техните плодове. Включват редица вещества, по-важните от които са бета-каротин, алфа-каротин, лутеин и ликопен. Ефективността на действието на каротеноидите се повишава в  присъствието на мазнини, затова е добре салатата от домати  да се подправя със зехтин. Витамин А поддържа клетъчните тъкани, които изграждат лигавицата и органите на човешкото тяло и подсилва имуната система. Дневната доза за възрастни е 1 мг. 

Витамините от група В са органични субстанции с различна химична структура. Участват във въглехидратния, белтъчния и липидния метаболизъм, както и в синтеза на нуклеиновите киселини. С тяхно участие организмът превръща приетата храна в енергия и регулира клетъчните процеси. Те са биологично активни в ниска концетрация.

В1 (тиамин, аневрин) участва в обмяната на въглехидратите, белтъците и мазнините. Дневната доза за възрастни е от 1,5 мг. Подсилва нервната система и подпомага възвръщането на психическото равновесие.  Източници - суха мая, житни кълнове, свинско, риба, нерафинирани житни продукти, пълнозърнест хляб.

В2 (рибофлавин, лактофлавин) и В3 (никотинамид, ниацин) –  участват в клетъчните окислително-редукционни процеси.

В3 (витамин РР, ниацин, никотинова киселина) - участва в транспорта на водород и в окислително-възстановителните процеси, понижава нивата на холестерола и триглицеридите.

В5 (пантотенова киселина) – участва в синтеза на коензим А, който участва във всички химични реакции на клетката. Източници - суха мая, житни кълнове, соя, черен дроб, бъбреци, месо, риба, нелющен ориз, сушени зеленчуци, пълнозърнест хляб. Дневната доза за възрастни е от 6 до 10 мг.

В6 (пиридоксин, адермин) - участва в обмяната на аминокиселините и мазнините.

В9 (фолиева киселина, фолацин) - в обмяната на аминокиселините, стимулира и регулира кръвообразуването и растежа.

В12 (цианкобаламин) - в обмяната на нуклеиновите киселини и в изграждането на нервните клетки, регулира кръвообразуването.  

Витамин С (Аскорбинова киселина). Осигурява антиоксидантна защита на широк кръг вещества – мазнини, белтъци, ензими, ДНК, и възстановява активността на витамин Е, „загубена” в битката със свободните радикали.  Активността му се възстановява от глутатиона, което е ярко доказателство за комплексното действие (синергизма) на антиоксидантите. Витамин С участва още в синтеза на стресовите хормони норадреналин и серотонин, който контролира съня, апетита и емоционалното състояние. Има убедителни доказателства за участието му в поддържането на имунитета (синтеза на антитела и интерферон, активация на клетките, „отговорни” за имунния отговор на атаката на бактериите и вирусите и др.). Източници: почти всички плодове (особено цитрусовите), шипката, касисът, аронията, картофите, зелето и много други зеленчуци. Поради значителната му термолабилност при варене неговото съдържание намалява с около 50%, а при печене – с до 90%. Дневната доза за възрастни е около 100 мг.

Витамин D е необходим за усвояването на калция и фосфора от храната и регулирането на нормалната клетъчна диференциация.  Предпазва организма от рак, подпомага инсулиновата секреция. Недостигът на този витамин при децата често води до рахит, нисък калций, мускулни крампи при бебетата, затруднения в дишането, чупливи кости. Източници - черен дроб, риба тон, сардина, жълтък, гъби, краве масло, рибено масло, сирене. Синтезира се на слънце. Дневната доза за възрастни е около 5 мг, при хората над 65 г. може да достигне до 10.5 мг.

Витамин Е (токоферол). Един от най-важните екзогенни (доставяни с храната) антиоксиданти. Той се вгражда в клетъчните мембрани, като по такъв начин препятства нахлуването на свободните радикали в клетките и предотвратява тяхното разрушително действие. Установено е, че в своето антиоксидантно действие витамин Е се допълва с каротеноидите. Докато Витамин Е осигурява антиоксидантната защита в среди, богати на кислород, каротеноидите са се „специализирали” на среди с ниско кислородно съдържание. Доказано е, че витамин Е забавя процесите на стареене в организма и предотвратява развитието на редица заболявания – сърдечно-съдови, онкологични (например рака на простатата), болестта на Алцхаймер и т.н. Източници – растителни масла, лешници, бадеми, нерафинирани житни, мляко, краве масло, яйца, натурален шоколад, пълнозърнест хляб. Дневната доза за възрастни е от 12 до 15 мг.

Витамин К (менадион) участва в образуването на протромбин, който поддържа нормалното кръвосъсирване и предпазва от кръвозагуба при нараняване. Важен е за нормалното функциониране на черния дроб. Помага на тялото да абсорбира калция. Предозирането може да бъде опасно. Дози над 500 мкг не са препоръчителни. Източници: всички зеленолистни зеленчуци, като дива коприва, магданоз, босилек, девесил, спанакът, цикорията и брюкселското зеле. Плодовете не са богати на витамин К.

Когато приемате няколко вида лекарствени продукти или хранителни добавки, съдържащи витамини, винаги проверявайте да не превишавате препоръчваната дневна доза за моновитамините!