»

Пушенето: Как да се откажете от вредния навик?


Защо искате да спрете цигарите?
Защото вредят на здравето, понякога не е достатъчна причина за отказа от тях. Необходимо е да имате силна и лична мотивация. Може би искате да предпазите семейството си от цигарения дим, който ги прави пасивни пушачи? Може би мисълта за рак на белите дробове ви ужасява? Или искате да изглеждате и да се чувствате по-млади? Каквато и да е мотивацията, тя трябва да бъде достатъчно силна, за да надделее над желанието ви да запалите отново.

Окончателното отказване от цигарите не е лесна задача
Лесно е да загасите цигарата си и да заявите, че се отказвате от пушенето, но не и в дългосрочен план. Много хора са опитвали да откажат цигарите с помощта на Националния здравен център, но по-малко от половината от тях са успели.
Истината е, че никотинът води до пристрастяване. Мозъкът свиква с него и започва да го търси при неговото отсъствие.

Намерете заместител на никотина
Когато спрете цигарите, липсата на никотин може да ви накара да се чувствате депресирани, нервни, дори ядосани. Желанието „да си дръпнете само веднъж“ може да надделее. Никотиновите заместители като никотинови дъвки, таблетки и лепенки удвояват шансовете да успеете със задачата си. Препоръчваме ви Никорет Фрешминт спрей, който облекчава симптомите на отнемане на никотина, включително никотиновия глад - симптоми, които получавате, когато прекратявате пушенето.

Консултирайте се с личния си лекар
Ако не желаете да използвате заместители на никотина, личният ви лекар може да предпише медикаменти, които влияят върху определени структури в мозъка, които се повлияват от никотина. Те ще намалят потребността от цигарите и удоволствието, което нормално изпитвате от пушенето. Други медикаменти могат да повлияят симптомите на никотиновата абстиненция, например депресията или нарушената концентрация.

Никорет спрейНе се срамувайте да потърсите помощ
Споделете с приятелините, семейството и колегите си, че сте решили да откажете цигарите. Тяхната подкрепа може да бъде изключително важна. Друг вариант е да се включите в група за отказване на цигарите или да поговорите със съветник.

Победете стреса
Една от причините хората да пушат е, че никотинът ги успокоява. Веднъж щом откажете цигарите, ще трябва да намерите друг начин за справяне със стреса. Слушането на релаксираща музика, редовните масажи, практикуването на йога са добър вариант за успокоение. Ако е възможно, избягвайте стресиращи ситуации през първите няколко седмици след спирането на цигарите.

Избягвайте действия, които провокират желанието ви за пушене
Алкохолът е един от най-честите провокатори, така че в началото е най-добре да го избягвате или да пиете по-малко. Ако сте свикнали да пушите с кафето, преминете на чай за няколко седмици. А ако обикновено пушите след хранене, намерете нещо друго, което да правите, например да дъвчете дъвка.

Почистете дома си
Щом загасите последната си цигара, изхвърлете всички пепелници и запалки. Изчистете килимите, пердетата и мебелите, за да се отървете от мириса на цигарен дим. Най-добре  е да избягвате всички вещи и действия, които ви напомнят за тютюнопушенето.


Опитвайте отново и отново
Много пушачи правят няколко опита преди да се откажат окончателно от цигарите. Замислете се за емоциите и действията, които ви провокират да запалите отново. Когато отново решите да спирате цигарите, набележете си дата, от която да го направите.

Спортувайте
Физическите занимания понижават необходимостта от никотин и облекчават симптомите на никотиновата абстиненция. Когато ви се припуши, обуйте маратонките си и потичайте на място. Дори и леки упражнения като разходка с кучето са полезни. Освен това по този начин горите калории и няма да качите килограми както се случва при много пушачи след отказване на цигарите.

Яжте плодове и зеленчуци
Спазването на диети заедно с отказването на цигарите не е добър вариант. Това причинява твърде много стрес на организма и е много възможно да се провалите и в двете. Яжте плодове и зеленчуци, нискомаслени млечни продукти.

Изберете си награда
Освен здравословните ползи от спирането на цигарите, замислете се колко пари ще спестите. С част от тях си купете нещо, за да се наградите за успеха си.

Помислете за здравето си
Проучвания показват, че тютюнопушенето убива пет пъти повече хора от пътните инциденти, убийствата, самоубийствата, свръдозите и СПИН-а заедно. Спирането на цигарите води до незабавни ползи за здравето. 20 минути след пушене се понижава кръвното налягане и се забавя пулса. След 8 часа нивата на кислород и въглероден оксид в кръвта се завръщат до нормата. След 2 дни обонянието и вкуса ви започват да се възстановяват.

Прочетете още:
» Нов начин за отказване на цигарите
» Алкохолизъм
» AUDIT - идентификационен тест за разтройство, свързано с употребата на алкохол.