За Въпроси: +359 889 717 880
За Въпроси: +359 889 717 880
Как да контролираме повишеното кръвно?

Повишеното кръвно налягане (артериална хипертония) е едно от най-честите заболявания. Всяка година близо 8 млн. души умират преждевременно от заболявания, свързани с повишеното кръвно налягане. Кръвното налягане е подложено на денонощни колебания: най-високите стойности са рано сутрин и в късния следобед, значително по-ниски са по обедно време (особено след обяда) и най-ниски – през нощта. Стойностите варират и в зависимост от извършваната дейност – при физическо натоварване налягането се покачва, а при покой се нормализира.

Когато сърцето се свива (нормално около 60-80 пъти в минута), то изтласква кръвта в артериите и налягането в тях се увеличава. Обратно, когато сърцето се отпуска между две свивания, налягането  на кръвта намалява. Следователно има две нива на кръвно налягане: горно (систолно налягане) ниво, когато сърцето се е свило и долно (диастолно налягане) ниво, когато сърцето се е отпуснало. При артериалната хипертония има трайно повишение на диастолното налягане над 90 мм (Hg) и/или повишено систолно налягане над 140 мм Hg. Тя може да бъде самостоятелно заболяване или състояние, свързано с други болести – бъбречни, ендокринни, неврогенни.
За хората със захарен диабет и/или бъбречни заболявания, желаните стойности на кръвното налягане са по-ниски – под 130/80 mm Hg.

Рискови фактори
 

В 90-95% от случаите причините остават неизвестни. Рисковите фактори, които увеличават вероятността  от възникване на артериална хипертония са две групи: управляеми и неуправляеми.
- Управляемите фактори са наднормено тегло, повишена консумация на готварска сол и алкохол, заседнал начин на живот, тютюнопушене, психоемоционално напрежение и стрес.
- Неуправляемите са възраст, пол, раса, наследственост и генетично предразположение.

Усложнения
 

Повишеното кръвно налягане причинява екстремно натоварване на сърцето и кръвоносната система. Колкото по-високи са стойностите на кръвното налягане, толкова риска от усложнения за здравето е по-висок. Повишеното кръвно налягане е „безмълвно и опасно” заболяване, тъй като обикновено протича безсимптомно или с незначителни оплаквания (главоболие, замайване, задух и зрителни нарушения).
Артериалната хипертония уврежда сърдечно-съдовата система и може да доведе до тежки последствия – сърдечен инфаркт, мозъчен инсулт, сърдечна и бъбречна недостатъчност. Повишеното кръвно налягане уврежда и очите. Ето защо профилактиката и ранното откриване на хипертонията предпазват от късните усложнения на заболяването.

Как да контролираме повишеното кръвно?
 

Първата и от особена важност стъпка за справяне с артериалната хипертония е здравословния начин на живот.

Спазвайте следните препоръки:
1.Намалете количеството сол до 5 г дневно (1 ч.л. без връх) или 2 г натрий. Това може да постигнете, като ограничите консумацията на храни, съдържащи сол (месни и колбасарски изделия, консерви, сирене, хляб и тестени произведения) и внимавайте с употребата на продукти с високо съдържание на натрий, но без солен вкус – яйца, пресни млечни продукти, ориз, газирани напитки, минерални води, хранителни добавки (бакпулвер, сода за хляб, натриев хидрооксид, натриев сулфид и други).
2.Увеличете консумацията на растителни храни – плодове, зеленчуци и пълнозърнени храни. Предпочитайте продукти с по-ниско съдържание на животински мазнини – риба, пилешко (без кожата) и телешко месо, обезмаслени и с ниска масленост млека и млечни произведения.
3.Поддържайте здравословно телесно тегло. Индексът на телесната маса (ИТМ) да бъде в границите от 18,5 до 24,9. ИТМ се изчислява като се раздели теглото в кг на ръста в метри на квадрат:
4.Спрете да пушите.
5.Движете се повече, правете физически упражнения (не по-малко от 5-6км ходене пеша или 30-40 минути физически упражнения  дневно).
6.Ограничете консумацията на алкохол. Не превишавайте границите на разумната дневна употреба на алкохол (според експерти на Световната здравна организация), които са следните:
7.Никога не употребявайте и трите вида алкохол в един и същ ден!
8.Намерете своя индивидуален подход за справяне със стреса (автотренинг, почивка и приятни занимания, достатъчен сън).
9.Ограничете или намалете приема на психоактивни вещества (храни и напитки, съдържащи кофеин, протеинови и високоенергийни добавки и други).
 
Втората стъпка за справянето с повишеното кръвно налягане е да приемате предписаните от вашия лекар медикаменти цял живот. Никога не прекъсвайте лечението си, дори да се почувствате по-добре, преди да сте се консултирали с вашия лекар.

Знайте, че артериалната хипертония може да се контролира ефективно!
Можете сами да контролирате кръвното си налягане, като го мерите два пъти дневно – сутрин и  вечер (в часовия интервал 21-22.00 ч.), както и във всички случаи на неразположение.
Преди самото измерване не трябва да сте употребявали кафе или да сте пушили цигара поне в последните 30 минути. За да поддържате безопасно кръвно налягане, записвайте регистрираните резултати от измерванията в свой дневник за самоконтрол.
 



Добрият и правилен контрол на повишеното кръвно налягане ще ви осигури нормален и качествен живот с добро самочувствие и работоспособност, здраве и дълголетие.